Tadeusz Kantor oczyma Tale of Tales

22-23 lipca 2017, Dom Twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku
Prezentacja nowego projektu artystów VR nawiązującego do twórczości Tadeusza Kantora

Legendarna dla polskiego teatru i sztuk wizualnych postać powraca w grze VR przygotowywanej przez grupę artystów sztuki cyfrowej – Tale of Tales. Prace nad grą prowadzone są w ramach rezydencji twórców w domu Tadeusza Kantora w Hucisku na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza
i Fundacji im. Tadeusza Kantora.

Powstanie gry poświęconej postaci Tadeusza Kantora jest efektem wizyty studyjnej Tale of Tales Polsce, która odbyła się w 2016 roku. Auriea Harvey i Michaël Samyn – czyli duet Tale of Tales, zafascynowani twórczością Kantora, postanowili potraktować ją jako punkt wyjścia do stworzenia projektu w technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która pozwoli użytkownikowi zetknąć się z twórczością zmarłego w 1990 roku artysty.

Przygotowywana przez nich gra wprowadza użytkownika w świat sztuki Kantora i pozwala na swobodną manipulację znajdowanymi w trakcie gry przedmiotami i postaciami pochodzącymi z różnych przedstawień twórcy teatru Cricot2, i wpływanie na przebieg zdarzeń, nawiązując do obecności i aktywności reżysera na scenie podczas przedstawień. Nie ma ustalonego z góry scenariusza, dzięki czemu każda z partii rozgrywki jest jedyna w swoim rodzaju. Projekt eksploruje też relacje między autonomicznym aktorem a mechanicznym i kontrolowanym manekinem w sztucznie stworzonej wirtualnej rzeczywistości.

22 i 23 lipca zapraszamy wszystkich miłośników sztuki, nowych technologii i kultury do Huciska na spotkanie z artystami. Podczas tego weekendu będzie można zagrać w gry kolektywu Tale of Tales i przedpremierowo poznać roboczą wersję inspirowanego twórczością Kantora doświadczenia VR.

Chcemy, by rezydencja w Polsce była okazją do sprawdzenia doświadczenia VR na publiczności
w fazie rozwoju projektu, stwarzając zarazem możliwość jego weryfikacji polskim ekspertom badającym twórczość Kantora. Rozpoczniemy produkcję kilka miesięcy przed naszym przyjazdem, by móc zaprezentować „grywalny” prototyp, który rozwiniemy po konfrontacji z publicznością – mówią Auriea Harvey i Michaël Samyn.

Po premierze, która przewidziana jest na przyszły rok, gra będzie ogólnodostępna na systemy Oculus i Vive. Planowana jest także prezentacja aplikacji na wystawach i festiwalach bez konieczności posiadania własnego sprzętu działającego w technologii VR.

 

HARMONOGRAM:

22.07 godz. 14-18

spotkanie z artystami , prezentacja materiałów w VR (możliwość skorzystania ze sprzętu na miejscu)

23.07, godz. 14-18
spotkanie z artystami, prezentacja materiałów w VR (możliwość skorzystania ze sprzętu na miejscu)
godzina 15:00 – dyskusja z artystami

 

Wydarzenie na FB i bieżące informacje – tutaj

Partnerem spotkania jest DISCO:VR.

3 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tale of Tales:
Tale of Tales to duet artystów tworzących gry komputerowe i sztukę elektroniczną. Auriea Harvey i Michaël Samyn prowadzą studio deweloperskie w Gandawie.

Kolektyw rozpoczął współpracę najpierw jako grupa Entropy8Zuper! (1999-2006), pracując nad stronami internetowymi, grami i dziełamikomputerowymi. Do 2015 roku tworzyli oni artystyczne gry komputerowe, które funkcjonowały w komercyjnym obiegu. Jednym ze stawianych przez nich pytań było to, czy możliwe jest stworzenie takiej formy rozrywki cyfrowej, która będąc równie wciągająca, jednocześnie odrzucałaby strukturę gier, z typowym nich współzawodnictwem i dążeniem do wygranej.

Ich gry, takie jak The Path (2009), czy Sunset (2014), zwróciły na siebie uwagę zarówno komentatorów branży gier jak i świata kultury, m.in. problematyzowaniem kwestii fabularności i celowości działania w grze.

W 2005 roku Tale of Tales opublikowali jedną z najbardziej znaczących gier w swoim dorobku – Endless Forest. Ta internetowa gra typu MMO [Massive Multiplayer Online – wieloosobowa gra sieciowa], pozwalała graczowi wcielić się w jelenia, który biega po lesie. Tym, co szczególne był brak nie tylko jakiegokolwiek celu rozgrywki, ale i możliwości bezpośredniej komunikacji między graczami, którzy mogli jedynie widzieć inne jelenie-graczy poruszających się po lesie.Połączenie pociągającego graficznie świata z pozbawionym celu działaniem przyciągnęło uwagę graczy, dzięki czemu gra odniosła niespodziewany sukces.

Obecnie Tale of Tales, oprócz projektu kantorowskiego, pracują m.in. nad projektem Cathedral in the Clouds, wykorzystującym wirtualną rzeczywistość, oraz nad nową wersją Endless Forest.

Oprócz gier, które trafiły na rynek, kolektyw Tale of Tales tworzył także projekty artystyczne dla podmiotów takich jak m.in. San Francisco Museum of Modern Art, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Antwerpii, Savannah Collage of Art and Design oraz Triennale di Milano.

www.tale-of-tales.com

 

 

Instytut Adama Mickiewicza:

Zadaniem Instytutu Adama Mickiewicza, działającego pod marką Culture.pl, jest promocja Polski
i polskiej kultury za granicą. Pod marką Culture.pl IAM prezentuje wysokiej jakości inicjatywy
i wydarzenia z zakresu muzyki, sztuki czy designu. Dotychczas Instytut zorganizował blisko 5 500 wydarzeń w 70 krajach dla blisko 52 milionów odbiorców na 5 kontynentach.

Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach
związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze doceniane przez ponad 5 milionów użytkowników.

www.culture.pl

 

Tadeusz Kantor Foundation

 

LOGO IAM-CULTURE 2016 EN colour copy

 

 

 

 

Wsparcie projektu:

DISCO:VR